Dromen over broodjes kaas in Borneo

8 mei 2016 - Tawau, Maleisië

Goeeeeeeeedemorgen. Vandaag ga ik Borneo weer verlaten dus dan is het weer tijd om mijn wilde verhalen te vertellen!

Even voor de topografische kennis: Borneo is een heel groot eiland en het grootste gedeelte behoort tot Indonesië, kleiner gedeelte tot Maleisië en nog een kleiner gedeelte bij Brunei. Het is dus één eiland en behoort tot drie landen. Ik ben op het Maleisische gedeelte geweest. Ik had hier voor gekozen omdat het hier makkelijker te reizen is en volgens velen is het er mooier. Bovendien, als ik naar het Indonesische Borneo ging, had ik weer het land uit en in moeten vliegen voor een nieuw visum. Visum krijgen in Maleisië is een stuk makkelijker: op het vliegveld krijg je een gratis toeristen visum waarmee je 90 dagen mag blijven.

Ik kwam dus op 24 april aan in Kota Kinabalu. S avonds kwam ik aan in het hostel en was echt totaal gesloopt na een wilde nacht doorhalen op het vliegveld van Jakarta. De volgende ochtend ontwaakte ik uit mijn coma en ben ik s middags naar het nationaal park van Mountain Kinabalu gegaan. Dit is de hoogste berg van Azië en een trekking duurt 3 dagen. Dit ging ik natuurlijk niet doen maar een wandeling in het park scheen ook al heel mooi te zijn dus dat ging ik maar eens doen! Na 10 minuten kreeg ik alleen gigantische pijn in mijn rechter knie en liep ik daar als een manke Harrie rond. Na een half uur gaf ik het maar op en heb helaas niet veel bijzonders kunnen zien maar goed. Toen ik in de stad was heb ik nog wat geprobeerd te lopen maar het deed echt zoveel pijn dat ik er maar weer mee ophield. Denk dat het komt doordat ik mezelf zo heb op moeten vouwen in die vliegtuigen. Volgende ochtend ben ik vertrokken naar Kudat! We zaten met 7 man in zo'n grote auto met twee achterbanken. Ik zat gezellig met twee anderen in op de achterste achterbank en zat daar weer opgevouwen. Dit keer ook met mn hoofd tegen het plafond. Er fijn met elke hobbbel op de weg. Had na de rit had ik zelf een grote hobbel boven op mn hoofd. Dat zijn van die dagen dat je wenst dat je gewoon 20 cm kleiner was. Maar goed,  toen ik aankwam op de bestemming was ik dit alweer snel vergeten! Ik verbleef namelijk bij de Tip of Borneo! Echt gigantisch mooi strand en mooi omgeving er om heen! En het was er echt heerlijk rustig!! Heb toen de hele middag op het strand gelegen en gezwommen in het mooie water. Volgende dag, Koningsdag,  moest ik natuurlijk wel iets Hollands doen dus heb ik een fiets gehuurd! Lekker stukje gefietst en ben toen naar het echte uiterste puntje van Borneo geweest jaja. Verder niks gemerkt van Koningsdag want ik was de enige Nederlander daar. Zat er met een stel Finnen,  Engelsen en Fransen en ze wisten gelukkig wel allemaal Koningsdag was in Nederland! Volgende dag hopte ik weer vrolijk verder! Met mn knie ging het gelukkig stukken beter! Op het strand liggen doet wonderen. Ik zat deze keer wel een lekkere grote bus en ik ging naar Sepilok! Ik zat 8 uur in deze bus en de omgeving was continue hetzelfde: palmolie plantages. Nogal saai maar goed. Werd langs de weg gedumpt en moest toen nog 3 km lopen met mn backpack in 33 graden. Dit deed me niks en ik belande in een resort waar ze een dorm hadden. Eigenaresse van een schattig Chinees vrouwtje die onder de indruk was van mn lange benen. Op 29 april ging ik vroeg naar naar het  "Orang Oetangs Rehabilitation Centre". Ik was erg benieuwd of het een groot verschil was met de plek waar ik vrijwilligerswerk had gedaan. En dat was het zeker! Ze leefden hier eigenlijk in de jungle (die wel begrensd was natuurlijk) en er werden echt vaardigheden aangeleerd. Er zaten vooral baby orang oetangs hier. Er was daar in Sepilok ook een "Sun Bear Conservation Centre" en daar ben ik ook geweest! Ook echt ontzettend mooi en professioneel! Sun bears zijn de kleinste beersoort en ik vind ze echt super schattig. De Borneo Sun Bear is echt het kleinste en wordt daarom juist vaak gebruikt als huisdier... Er is ook nog een Aziatische Sun Bear en die is net wat groter en wordt vaak gebruikt voor het gal. Ik denk dat de meeste mensen dit verhaal wel kennen. Er werd daar ook nog een verschrikkelijk filmpje gedraaid wat ging over de haaienvangt in China. Of eigenlijk de haaienvin-vangst. Ze geloven daar namelijk dat de haaienvin geneeskrachtige werking heeft en op zee worden dan haaien gevangen, worden de vinnen afgesneden en wordt de haai terug de zee in gegooid. De haai kan dan natuurlijk niet meer zwemmen en ligt dan dagenlang op de zeebodem dood te gaan. Ik verbaas mij nog steeds over wat voor verschrikkelijke dingen er gebeuren op deze wereld.

Maar goed, ik heb mij toen de hele dag vermaakt tussen de sun bears en orang oetangs en ben op 30 april naar Sandakan vertrokken. Heb die dag gelijk twee tours geboekt en een beetje door de stad gedwarreld. Ondertussen heb ik echt een rijst- en noodles aversie gekregen en ging ik maar naar de KFC want daar barst het hier van in Maleisië. Ik wilde wedges en coleslaw nemen en ik stond serieus te overwegen om een kipburger te nemen. Doet toch rare dingen met een vegetariër al die rijst en noodles. Maar ik heb het toch maar niet gedaan!

Volgende ochtend was het tijd voor mijn eerste tourtje: Turtle Island!! Gehele eiland is een Nationaal Park en staat in het teken van de schildpad, of eigenlijk de eieren van de schildpad. Overdag beetje op het eiland en strand gechillt en ik heb nog oog in oog gestaan met een gigantisch grote lizzard! S Avonds na het kijken van een filmpje en het diner zaten we een beetje met zn allen met wortels te schieten. Opeens werd er geroepen dat er een schildpad eieren aan het leggen was, iedereen stormde er op af en even later stonden we met 30 toeristen om een reusachtige schildpad die haar eieren aan het leggen was. Ze zijn dan soort in een trance en je hoort dan stil te zijn. De gids was alleen enorm hard aan het praten en mensen beukten elkaar aan de kant om een foto te maken.  Toen dacht ik echt van wat zijn we hier in godsnaam aan het doen met zn allen? Ik was gelukkig niet de enige die zo dacht want een Ierse knul dacht er ook zo over. We vroegen het nog aan de gids maar die negeerde ons. Assholl. De schildpad had 93 eieren gelegd en daarna gingen we gezellig met zn allen bekijken hoe die in een speciaal nest begraven werd. Daarna gingen we 30 baby schildpadden vrij laten in de zee en dat was wel echt super schattig! Maakte het dan weer een beetje goed! Volgende ochtend was ik weer vroeg terug in mn hostel in Sandakan en heb ik weer een paar uur met wortels lopen schieten. Om half 1 werd ik opgehaald en was het tijd voor tour nummer 2: de Kinabatangan River! Dit is een grote rivier midden door de jungle. Ik ben daar een nacht gebleven en heb in totaal drie cruises gedaan over de rivier! Dit was echt heel leuk! Ik zat met een leuke groep op de boot en we hebben veel neusapen gespot!  Dat zijn echt de lelijkste apen die er bestaan en ze zijn dus vernoemd naar Nederland, mogen we weer trots op zijn! Verder veel hornbills, twee grote witte roofvogels, een mega grote uil, veel kolibries, een luipaard kat en een krokodil gespot!!! De krokodil vond ik toch wel heel indrukwekkend! Hij was echt groot en lag daar aan de oever echt te loeren. Ook de luipaard kat vond ik heel leuk! Had stiekem ook gehoopt om een olifant te zien want die zijn er ook maar dat is niet gelukt. Maar dit was ook zeker een hoogtepunt van mn reis!

De volgende ochtend ben ik na het ontbijt met de bus naar Semporna gegaan. Kwam al snel tot de ontdekking dat dit een stink stad was maar goed ik kwam hier om te duiken! Ik heb me 4 mei ingeschreven voor de "PADI Open Water" en de volgende dag had ik gezellig een dagje theorie! Samen met 3 Engelse jongens hebben we de hele dag filmpjes gekeken vol slechte acteurs en bijbehorende vragen gemaakt. Einde van de dag theorie-examen en die hadden we allemaal gehaald. Volgende dag gingen we naar het eiland Sibuan en heb ik veel vaardigheden gedaan en twee duiken. Volgende dag gingen we weer naar hetzelfde eiland en had ik gelukkig minder vaardigheden dan de dag ervoor en weer 2 duiken! Ik heb toen alles gehaald en ben nu officieel een duiker voor in het open water woehoe. Ik zat alleen na de eerste dag van mijn praktijk helemaal onder de bulten en het jeukte echt als een gek. Volgens de duikschool bleken het zandvliegen te zijn.  Maar in hostel werd ik ook lekker lek gestoken door muggen. Zo werd ik gisterochtend wakker met een dik oog omdat een incapabele mug me had gestoken op mn ooglid. Ik had verder al ongeveer 10 bulten in me gezicht van die leuke zandvliegen dus dat resulteerde dat ik er uitzag als een buitenaards wezen. Als het zusje van E.T. zat ik gisterochtend op de boot naar Mabul! Klaar voor mijn eerste echte duiken!! Ik zat er net 4 Chinezen die bang waren voor de zon en bij elke vraag zaten te giechelen en durfden ze net een antwoord te geven. Ze gingen voor het eerst duiken en ze konden niet zwemmen. Eentje werd er ook nog zeeziek op de boot dus ik dacht echt wat een daverend succes is dit. Maar toen kwamen we aan op Mabul en gingen hun allemaal van de boot en kwamen er leuke mensen op de boot! We waren met 7 duikers, drie instructeurs en een instructeur in opleiding. Een instructeur was Nederlands en er zat naast mij ook nog een een Nederlands meisje op de boot. De Engelse instructeur, die praatte als Gordon Ramsey, vergeleek ons met een virus: "Holland is a fucking small country but the Dutch People are fucking everywhere". Na dit mooie compliment in ontvangst te hebben genomen hoorden we ineens een andere kapitein: "there's a whaleshark here!!". Spullen werden ineens supersonisch snel gecontroleerd, aangetrokken en dubbel gecheckt.  We sprongen met zn allen het water in en gingen op zoek naar de whaleshark!  We zaten echt een diep gedeelte waar alleen maar zand onder ons was. Het water was heel helder dus we gingen en mochten niet verder dan 18 meter. Na 20 minuten hadden we geen whaleshark gezien dus gingen we wat verder naar het rif toe.  Hier weer mooie dingen gespot en na 45 minuten, waren we alweer bezig om naar boven te gaan, hoorden we ineens een signaal dat de whaleshark in de buurt was!! Wij waren met zn vieren en andere groep van de boot met 3 man waren naast ons en toen tadaaaaaa: kwam daar ineens een whaleshark voorbij gezwommen!! Zo cool! Dit was toch wel heel wat cooler dan toen met het snorkelen in Sulawesi. En weet je wat het leukste is? Veel mensen doen 200 of meer duiken en hebben de whaleshark nog nooit gezien en deze simpele zuster ziet hem gewoon gewoon de eerste beste duik na het behalen van dr cursusje! Daarna hebben we een duik gedaan in een heel mooi koraalrif! Echt het mooiste koraal wat ik gezien heb en heel veel mooie vissen en drie schildpadden waarvan een echt super groot!! De laatste duik was op een plek waar allemaal oude dingen op de bodem stonden,  geen wrak maar weet niet eigenlijk hoe je andere voorwerpen noemt haha. Dit was wel mooi maar er stond echt veel stroming en ik vond het niet super spectulair. Maar niet vervelend om te doen natuurlijk! Deze dag was ook zeker een hoogtepunt van deze reis!! Vanmorgen vroeg ben ik vertrokken vanuit Semporna en na 5 nachten was ik best wel klaar met deze stad.  Het is de eerste stad waar ik me eigenlijk onveilig heb gevoeld. Er liepen echt heel veel bedelaars rond, eentje hield mij van de week aan toen ik wat zat te drinken en die wilde maar al te moeilijk mn arm los laten. Ook waren er van die kinderen die probeerden geld, eten of drinken uit mn handen te grissen en mannen die wat seksistisch getinte opmerkingen maakten. Geen aangename stad is dus te conclusie maar de duiken maakten gelukkig alles weer goed!

En wat is mijn conclusie over Borneo? Het is zeker mooi! Maar tegelijkertijd laat dit eiland ook zien hoe schadelijk de mens is voor de natuur. Veel afval in het water, op de bodem en langs de kust. En als ik ergens naar onderweg was, zag ik alleeeeeeeen maar palmolie plantages.  Ik vind het pijnlijk omdat ik weet dat voor die stomme plantages hele regenwouden zijn gekapt. Iemand zei van de week tegen mij dat 80% van het regenwoud op Borneo is gekapt voor de palmolie. Echt verschrikkelijk veel. Ik weet zeker dat Borneo voor deze boomkappingen veel mooier was. Is het land hier helemaal zelf verantwoordelijk voor? Nee, ik vind van niet. De hele wereld gebruikt de palmolie dus we houden het zelf in stand. Net als al het afval in de oceaan, doet ook de hele wereld aan mee. Het is doodzonde dat we de wereld, waarvan we altijd roepen dat we er meer van willen zien, zelf verpesten.

Vandaag ga ik dus voor de derde keer naar het ontzettende plausibele vliegveld van Kuala Lumpur. Deze keer blijf ik wel een paar nachten in Kuala Lumpur! Ik ga verder een aantal dingen doen in het westelijke deel van Maleisië en zal over ongeveer 2 weken naar Singapore gaan! Op 25 mei vlieg ik namelijk vanaf Singapore naar het mooie Nederland! Ik heb wel weer zin om naar huis te gaan en ik droom elke nacht over broodjes kaas maar ik ga eerst nog even 2,5 week op volle toeren genieten!

Groetjesssssss!

1. Will:
    8 mei 2016
    Wat n bikkel ben jij zeg..... en wat n mooie verhalen weer. Ik heb weer genoten. .. geniet jij van je laatste weekjes daar dikke knuf
  2. Angela:
    8 mei 2016
    Goeieeeeemorgen, hahaha dat s nog is wakker worden op de zondag. Vooral als er dan aan het einde van het verhaald 2,5week zie staan. Ik wist het natuurlijk wel maar om het nog s even te mogen lezen is extra fijn!! Geniet er inderdaad nog maar even dubbel en dwars van topper! Tot heeeeeel snel kusjessss
  3. Opa en oma:
    15 mei 2016
    hoiiiiiiiiiiii shirley het waren weer leuke verhalen om te lezen,je heb weer zat beleefd geniet nog van de tijd die je daar bent,en blijf goed op je zelf passen liefs opa en oma xxxxxxx
  4. Tannie:
    16 mei 2016
    zo heb weer genoten van jouw mooie verhalen wat een belevenis iets om nooit meer te vergeten. ik ga je verhalen straks nog missen. nog even dan ben je weer thuis je vader en moeder kunnen nu gaan aftellen weet nog dat je weg ging wat had je moeder het slecht, ik heb vaak gezegd voor dat je het weet sluit je haar weer in je armen en nu is het bijna zover. het is echt heel hard gegaan. geniet nog lekker van je laatste weken gr.Tannie