Helloooooo, is it me you're looking for?

21 februari 2016 - Malang, Indonesië

Ik ben er nog hoor!! Ik wilde vrijdag al een nieuw verhaal schrijven maar toen kwam het er niet van. Ik schat dat dit een aardig lang verhaal gaat worden dus bereid je voor!

Vorige week had ik voor het eerst het 'Javaans diner'. Elke vrijdagavond gaan de vrijwilligers en de coördinator bij een vaste medewerker van het centrum eten. Deze keer aten we bij een jongen die in de housekeeping werkt van het centrum. Hij had geen vrouw en woonde bij zijn ouders. We gingen achterop de scooter en dit vond ik al een waar avontuur! Hij woonde in een geel huis dus ik was al gelijk fan. Hele familie was er en ze waren allemaal super aardig! De beste man verklaarde in iedereen zijn bijzijn dat ik een beautifull girl was, wel schattig. We aten op een groot vloerkleed, het heeft allemaal wel wat.

Vorige week zaterdag ging ik samen met de andere vrijwilliger (Myranda) naar Yogyakarta voor het Kraton: paleis van de Sultan en waterpaleis. Dit was best wel interessant en kwam ook veel over Nederland terug in het museum! Er waren ook heel veel schoolklassen op excursie en we werden echt door iedereen aangekeken en heel veel mensen wilden met ons op de foto. We vonden het wel schattig dus we stemden elke keer wel in. De gids vertelde ons dat het voor de kinderen bijzonder is als ze blanke mensen zien. Ze laten de foto waar ze met blanke mensen op staan zien aan anderen en dan worden ze cool gevonden. Ik ben blij dat ik een steentje heb bijgedragen aan de populariteit van deze kinderen.

Op zondag ben ik samen met Myranda en de vader van de coördinator en een chauffeur+gids in 1, een dag op pad geweest! We hebben een heel stuk gereden en daarna steil omhoog gelopen voor de 'Chicken Churdge'. Ja echt waar, een oude kerk wat van buiten op een kip lijkt! Vanuit hier was er echt een heel mooi uitzicht over het regenwoud en een vulkaan! We zijn daarna naar 2 verschillende watervallen geweest. Ook hiervoor weer heel veel lopen maar dat was het waard! We konden nu eindelijk verkoeling zoeken want rondom het centrum kan dat niet dus wij hadden om helemaal verheugd op de watervallen! Maar dat was nog wel een dingetje.... We komen aan op de plek waar we kunnen zwemmen en ik zag het gelijk: alleen maar lokale mannen in het water. Het was in een klein dorp waar het streng islamitisch was. Er waren bij de watervallen geen andere toeristen te bekennen. Die mannen begonnen gelijk al te joelen toen daar twee van die blanke grieten aan kwamen gelopen. Ze keken allemaal naar ons en pakte gelijk hun camera er bij. Ik heb me in mn hele leven nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld en wilde dat er spontaan een boerkini voor me uit de lucht kwam gevallen. Myranda en ik besloten toch om te gaan. Het ging helemaal los toen we in bikini daar stonden: juichen, klappen, fluiten. Ik vond het allemsal erg bijzonder. Maar goed ik in het water lag viel me op dat een meerderheid van dit mannen een zwemvest aan had... Toen kon ik het toch niet laten om overdreven veel en snel baantjes te trekken. Stonden ze toch een beetje gek te kijken van die blanke griet. Ik voelde me net Inge de Bruijn. Hierna hebben we weer een stuk gereden om de zonsondergang te zien op Glagah Beach. Dit is zwart zandstrand en de zonsondergang was heel mooi! En ook hier voelden we ons weer filmsterren! Daarna gingen we uiteten bij een restaurantje waar de stroom uitviel voor een uur, dat gebeurd wel vaker hier en niemand maakt zich er druk om, heerlijk! Hebben er romantisch in het donker gedineerd en hadden we de rest van de avond nog een loopneus door het veel te pittige eten (maar wel heel lekker!)

Op vrijdagavond waren er heel veel dieren binnen gebracht die het rescue team bij illegale handelaar had gevonden. Het ging om veel jonge dieren: sun beer van 3 maanden oud, Javaans aapje en bearcat van 6 maanden oud, 12 roofvogeltjes van een paar weken oud en 3 pythons. Ik had de diertjes even snel op zaterdagochtend gezien maar op maandag werkte ik met ze. En ik vind het zielig, heel zielig. Ze zien er allemaal heel schattig uit en het beertje krijgt nog melk via de fles maar als je er over nadenkt hoe luguber het is. De moeder wordt vaak dood geschoten om zo bij de baby te kunnen komen. Deze dieren hebben nu al veel te maken gehad met mensen en weinig met het wild, het is daarom ook lastig om ze terug te plaatsen in de natuur. Maar goed, die hufter van een handelaar is gearresteerd en dat was groot nieuws omdat hij actief was in een groot netwerk binnen en buiten Indonesië. Woensdag was er ook een persconferentie over deze zaak in het centrum, waren heel wat journalisten!

Ik heb alle dagen heerlijk gewerkt! Vrijdag was mn laatste werkdag en vond het toch wel lastig toen ik de dieren voor het laatst eten had gegeven en afscheid nam van de staf. Het was heel bijzonder om deze dieren te mogen kennen maar ook zeker om de medewerkers te leren kennen! Ze zijn enthousiast en werken hard! Ik heb bewondering voor ze en zal deze ervaring nooit vergeten! s avonds hadden we trouwens ook weer Javaans diner. Dit was bij de jongen die het vorige weekend onze chauffeur en gids in 1 was, hij heeft een functie in de marketing van het centrum. Woont bij zo'n ouders die een heel groot stuk land hebben! Ook dit was heel leuk en gezellig!

Gisteren ben ik met Myranda ultra vroeg opgestaan (03.00 u!!!) om bij de Boeddhistische tempel Borobudur de zonsopgang te kijken. Het was heel mooi maar we hadden er allebei wel wat meer van verwacht. Maar goed heb er geen spijt van! Daarna gingen we naar de Hindoestische tempel Prambanan. En Borobudur is bekender maar wij vonden Prambanan eigenlijk veel indrukwekkender! Ook hier werden we overladen met complimenten en wilde mensen met ons op de foto, zou er bijna arrogant van worden. Daarna hebben we de coördinator en haar vader opgezocht en met een jeep bij de Merapi vulkaan geweest, erg gaaf en mooi!

Vanmorgen stond ik 04.00 uur op want ik vertrok vroeg met de trein! Ik ben nu in Malang, dat is in Oost Java. Ik ben hier voor een paar dagen en wil vanuit hier naar de Bromo vulkaan! Dit wil ik morgen regelen! Malang is niet een hele grote stad en omdat het in de bergen gelegen is, is het wat koeler. Maar naar dat snikhete vochtige weer in dat regenwoud vind ik dat wel even aangenaam! Ik ga de stad morgen eens bij daglicht bekijken want je schijnt hier leuk te kunnen wandelen en fietsen!

Groetjesssssssss

1. Will:
    21 februari 2016
    Wat een mooi avantuur Shirley en wat kan je leuk schrijven. Ik heb er weer van genoten wat een ervaring. Suc6 verder en ik kijk uit nasr je volgende verhaal. Groetjes kuzzz
  2. Papa en mama:
    22 februari 2016
    jaja onze Viaanse Beyonce vermaakt zich goed daar in het verre Indonesie!! Heel veel plezier weer aankomende week xxxxxxxx
  3. Ellen plooi:
    24 februari 2016
    Hoi Shirley's,
    Zoals ik lees heb je het super goed naar je zin. Haha,Ik begrijp best dat je veel bekijks heb zo'n mooie blanke dame en je bent ook nog eens lang. Wat je ook schrijft dat er dierenhandelaars zijn die al die dieren maar doden en de baby's meenemen het is te erg voor woorden. Wat ik ook leuk vindt dat de mensen zo gastvrij zijn. Kunnen wij in Nederland nog heel veel van leren. Ik kijk echt uit naar je prachtige verhalen het is leuk dat je ons zo op de hoogte houdtIn Nederland is het nu koud we hebben nachtvorst❄️. We zijn vorige week nog gezellig met je moeder en Tannie pannekoeken wezen eten in vianen. En ze vertelde dat ze veel contact met je heeft met het appen. Super dat,dat kan. Shirley's ik wens je nog heel veel plezier.
    Groetjes Ellen